anoukvanbrecht.reismee.nl

Lesgeven in de Mustang Monastery, week 1

Hee lieve mensen,


Hierbij een verhaaltje over de eerste lesweek in het klooster.


De monniken hebben hier elke dag een vast schema en zo ga ik hier ook in mee. Maandag 27 januari werd ik om 6.00 uur wakker getoeterd. De monniken gaan dan naar het ochtendgebed waarbij er driemaal op een hoorn geblazen wordt om ze te laten weten dat ze gaan beginnen. Elke dag ben ik daarom dus ook om 6.00 uur wakker. Deze eerste week was dat wel even wennen! Ik sta dan maar rustig op en kleed me om. Vervolgens ga ik naar beneden als ik een luide bel hoor. Deze bel is namelijk voor het ontbijt! De monniken zijn dan ook klaar met het gebed. Het ontbijt varieert hier van linzensoep met een soort roti brood, roti brood met honing of roti brood met groenten. En altijd met de Tibetaanse boterthee erbij. Na het ontbijt ga ik terug naar mijn kamer. Hier lees ik wat, bereid nog de laatste dingetjes voor, ruim ik wat op of schrijf ik een verhaaltje voor deze blog. Om half 10 ga ik weer naar beneden, zodat ik aanwezig ben bij de Essembly van de kinderen. Dat vind ik elke ochtend weer super leuk om te horen!


Om 10 uur beginnen we met de lessen. Ik heb eerst de drie oudste klassen (7, 5 en 4). De eerste dag keek ik bij hun ook even aan hoe het niveau was en vroeg ze wat zij wilden leren. We hadden besloten om grammatica te oefenen in mijn "volunteerclass" (zoals het hier op het rooster staat, haha). Deze eerste week bouwde ik het rustig op met de werkwoorden 'zijn' en 'hebben' in de verleden tijd, tegenwoordige tijd en de toekomstige vorm. Ik leg een stukje uit, geef voorbeeldzinnen en daarna volgt een opgave waarbij ze druk nadenkend aan de slag gaan. Hierna bespreken de opgave en gaan we verder met het volgende.


Om 12.00 uur gaat de laatste bel en hebben we lunchpauze. Deze eerste week ben ik elke keer na de lunch even een ommetje gaan maken hier in de buurt en een sigaretje gaan roken. Dit mag namelijk absoluut niet in het klooster, dus combineer ik mijn eigen 'loop meditatie' met een sigaretje.


De klassen 1, 2 en 3 heb ik tussen 13.00 en 15.00 uur. Deze kinderen kennen Engelse woorden, maar schamen zich om Engels te spreken. Met deze kinderen doe ik daarom vooral oefeningen met schrijven en spreken. Met hen heb ik de volgende dingen gedaan in de eerste week: jezelf introduceren; praten over wat je leuk en niet leuk vindt; spelletjes waarbij je elkaar vragen moeten stellen; en liedjes zingen.


Maandag 27 januari had ik Femke ontmoet en we spraken af dat zij mij elke dag tussen 13.00 en 15.00 kwam helpen met lesgeven. Vanaf dinsdag kwam zij dus ook helpen, wat wel erg fijn en grappig is!


Na de tea break heb ik de "Nursery Class" weer. Na de eerste dag was de docent van deze 17 kindertjes nergens meer te bekennen en stond ik er alleen voor. En "och och" wat een chaos! Haha. Je kan je voorstellen hoe druk Nederlandse kinderen kunnen zijn, welke je nog kunt bedaren in het Nederlands zelf. Echter, deze kinderen spreken nauwelijks Engels en ik spreek al helemaal geen Tibetaans. Ik voer dus elke dag een half toneelstuk op om ze aan het werk te krijgen, haha. Maar als ze eenmaal bezig zijn met de nieuwe woordjes, het alfabet of de namen van de kleuren, dan zijn ze heel lief allemaal!


Tussen 16.00 en 18.15 uur ontsnap ik elke dag weer uit het klooster om iets voor mezelf te doen. Vrijdag was ik vrij, omdat het "Tibetan New Year" voor de 'gewone' mensen was en zaterdag was ik ook vrij. Over al deze dingen schrijf ik in een volgend verhaaltje!


Doei doei!!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!